Thursday 19 February 2015

TauBAT




Assalamua'laikum w.b.t dan salam sejahtera..selawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w serta keluarga Baginda dan sahabat.

Image result for taubat
InsyaAllah, saya nak mencoretkan sedikit kisah mengenai seorang alim yang mana dulu beliau seorang yang fasik dan penderhaka. Nama beliau 'Utbah al-Ghulam.Dia seorang yang keji dan suka minum arak.. Tapi hidup dia berubah setelah menghadiri majlis Al Hasan Al Basri dimana waktu tu, Al Hasan Al Basri tengah tafsir ayat "Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk tunduk hati mereka mengingati Allah" (Surah AL-Hadiid:16.) Ertinya, belumkah datang saat ketakutan bagi hati mereka?

Dan saat itu berdiri seorang anak muda dan bertanya, "wahai orang mukmin yang paling bertakwa, apakah Allah s.w.t akan menerima taubat orang fasik penderhaka seperti saya apabila saya bertaubat?

Jawab Syeikh, "Ya, Allah s.w.t akan menerima taubat dari kefasikan dan kederhakaanmu".

Wajah 'Utbah al-Ghulam menjadi pucat dan tubuhnya menggigil saat dia mendengar jawapan itu.
'Utbah al-Ghulam menjerit dan pengsan. Bila dia kembali sedar, Al Hasan Al Basri menbacakan bait syair tentang balasan bagi penderhakan yakni neraka Sa'ir.

Dia menjerit dan kembali pengsan. Apabila sedar dia bertanya, "apakah Tuhan Maha Pengasih akan menerima taubat orang seperti saya?

Syeikh menjawab, "apakah ada yang menerima taubat hamba yang berperangai kasar selain Tuhan Yang Maha Pelindung?"

Dia mengangkat kepala dan berdoa. Tuhanku, jika Engkau terima taubatku, dan ampuni dosa-dosaku, muliakan aku dengan kefahaman dan hafalan sehingga aku dapat menghafal setiap ilmu dan Al-Quran yang aku dengar...Tuhanku, muliakan aku dengan suara yang indah sehingga setiap orang yang mendengar bacaanku akan bertambah lembut kalbunya walaupun kalbu itu telah mengeras....Tuhanku, muliakan aku dengan rezki yang halal dan berikan aku rezki dari arah yang tidak disangka-sangka.

Allah mengabulkan doanya, sehingga bertambah kefahaman dan hafalanya..setiap yang mendengar bacaannya pasti bertaubat dan setiap hari akan ada roti dan semangkuk kuah dirumahnya tanpa diketahui siapa yang meletakkannya..Hal ini berlarutan sehingga dia meninggal.. So, nilah keadaan orang yang kembali kepada Allah..

nak tau dak yang taubat kita diterima or tak,,jom tengok..

1) terpelihara dari maksiat
2) ia melihat kegembiraan hilang dari kalbunya dan ia melihat Tuhan menjadi saksinya
3) dekat dengan orang-orang yang berbuat baik dan jauh dari orang fasik
4) lihat sedikitnya dunia ini umpama melimpah dan melihat banyaknya aamalan akhirat itu sedikit
5) kalbunya disibukkan denga hal yang difardhukan Allah kepadanya
6) selalu menjaga lidahnya
7) melazimi kesedihan dan penyesalan atas dosa-dosa lalu

so dekat sini jangan penah berenti dari bertaubat dan jangan selalu bertaubat zahir ja, sebab taubat zahir tu umpama sampah yang dibalut sutera, ramai kagum dengan ia tapi bila dibuka orang berpaling dari ia...sama-sama muhasabah...

#bila orang memandang hina kepada kita, itu masalah dari kita, dan bila kita memandang hina pada manusia lain, itu jugak masalah pada diri kita.
# kita yang faham sikit-sikit ni, tugasnya bukan menghukum tapi mengajak
# kita patut menagisi diri kita lebih dari kita menagisi perginya Tok Guru {banyak dosa oii :( }

rujukan : Mukasyafah al- Qulub (Menyingkap Hati Menghmpiri Ilahi)

No comments:

Post a Comment