Thursday 20 June 2013

Cinta Allah + Kemanisan Iman



Dalam mendapatkan cinta Allah itu mudah tetapi sukar untuk kita memperolehnya..kenapa aku kata sukar nak peroleh??sebab cuba check balik kat diri kita ni.amalan kita selama hidup ni bagaimana???   hubungan kita dengan Allah, hubungan kita sesama manusia..akhlak n peribadi kita macam mana??layakkah kita nk dapat cinta Allah??walaupun kita dah beramal dan beribadat..tp hati kita??ikhlaskah???kita buat ni semua lillahi taala ka???ka sebab lain..muhasabah diri balik..adakah kita merasa manisnya ibadat??resah x hati bila x buat ibadat sunat???rasa seronok dak kalu beribadat..atau kita rasa aduh..susahnya…Allah akan kasih kepada kita bila kita kasih kepada-Nya…ingat nak tau dimna kita di sisi Allah, kita lihat di mana kita letak Allah dalam diri kita.

Apabila Allah kasihkan seseorang hamba-Nya, maka Allah akan menyeru Jibrail (untuk memberitahu kepadanya) “Sesungguhnya Allah kasihkan si fulan, maka kasihilah dia! Maka Jibrail terus mengasihinya.Kemudian Jibrail menyeru kepada penduduk langit .”sesungguhnya Allah mengasihi si fulan, maka kasihilah dia!. Maka sekalian penduduk langit terus mengasihinya. Kemudian Allah mengurniakan   kepadanya penerimaan yang baik di muka bumi ini (dihormati dan disanjung oleh penduduk bumi ini). (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)                                                                                                                                                                                   

Sesungguhnya Allah tidak melihat (menilai) kepada rupa paras dan hartamu (yang melimpah), tetapi Dia melihat (menilai)kepada hatikamu dan amalan kamu.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sebab yang membolehkan kita mendapatkan cinta Allah:-
          ©         Jaga ibadah wajib
“Tidaklah hamba-Ku itu mendekatkan diri kepada-Ku dengan sesuatu yang lebih Aku sukai daripada sesuatu yang Aku wajibkan ke atasnya”
(Hadis Riwayat al-Bukhari & Ibnu Hibban)
          ©         Membaca Al-Quran dan merenung maknanya
Sesungguhnya Allah akan mengangkat darjat beberapa kaum (yang mengamalkannya) sementara yang lainnya Allah akan hinakan mereka dengan sebab meninggalkan pengajarannya
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
          ©         Berzikir
Adalah Baginda Nabi SAW sentiasamengisi masanya dengan zikrullah(mengingat Allah) setiap keadaan.
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Ada tiga perkara apabila ada ketiga-tiga perkara tu pada diri kita maka kita akan merasa kemanisan iman.Apa benda yang boleh membuatkan kita merasai kemanisan iman tu..
ü  Allah dan Rasul lebih kita cintai selain dari keduanya
ü  Mencintai seseorang hanya kerana Allah
ü  Tidak suka kembali kepada kekufuran sebagaimana dia tidak suka dimasukkan ke dalam api neraka


No comments:

Post a Comment